Fandom

Math Wiki

Aberație a luminii

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Stellar aberration.JPG

Pentru observator, lumina care vine din punctul 1 apare ca venind din punctul 2, lucru care se datorează mişcării telescopului şi a vitezei finite a luminii

Aberaţia luminii (a stelelor sau anuală) este un fenomen optic care constă în variaţia poziţiei aparente a stelelor observate dintr-un punct aflat pe suprafaţa Pământului. A fost descoperită de James Bradley în 1728.

Cauze:

  • deplasarea observatorului terestru antrenat de mişcarea Pământului în jurul Soarelui;
  • viteza finită de propagare a luminii.

Aberatia este o alternativa la miscarea de paralaxă: in miscarea de paralaxa, pozitia unui corp ceresc se modifica prin raportarea miscarii Pământului in jurul Soarelui. Desi directia razelor Soarelui sunt radiale la orbita Pamantului (sa zicem daca avem un telescop indreptat spre Soare), directia telescopului va trebui corecta permanent astfel incat sa fie tot timpul spre Soare, asta datorita vitezei tangentiale la orbita (aberatie anuala, care a fost folosita si de Bradley pentru deteriminarea vitezei luminii). Deci aberatia este un paradox,desi 'credem' ca telescopul este indreptat tot timpul spre Soare, iar lumina ajunge tot timpul perpendicular pe ocular, pentru a primi lumina in continuare perepndicular pe ocular va trebui totusi reglem telescopul. Timpul t, timpul de deplasare a Pamantului pe orbita este folosit pentru determinarea vitezei luminii,indirect, din viteza Pamantului pe orbita, impartita la raza*unghiul maturat la centru (lungimea arcului app egala cu lungimea coardei).

Un exemplu interesant de aberatie este situatia in care desi picaturile de ploaie sunt perpendiculare pe sol, si pe o masina in miscare, soferul din interior va vedea la lumina farurilor o oarecare inclinare a acestora. Asta pentru ca lumina reflecata de picaturi isi modifica permanent unghiul datorita vitezei masinii.

Unghiul de aberaţie este dat de:

\sin \alpha = \frac v c \sin \varphi, \!

unde \alpha = \theta - \varphi \!

De obicei \alpha \ll \theta \! şi putem scrie:

\sin \alpha = \frac v c \sin \theta, \!

sau chiar:

 \alpha = \frac v c \sin \theta, \!

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki